Както всяка бойна сила, имунната система работи добре, когато органите са добре. Войската на имунната система се нуждае от добро, редовно подхранване. Учените отдавна са признали, че хората, страдащи от недохранване са по-уязвими към инфекциозни заболявания. Дали повишената заболеваемост се причинява от липсата на важни за имунната система компоненти на храната обаче не е сигурно. Все още има сравнително малко изследвания за ефекта на храненето върху имунитета на хората, и още по-малко изследвания, които свързват ефектите на храненето директно с развитието на болестите.

Роля на храненето за имунната система

Има проучвания на ефектите на хранителните промени върху имунната система на животните, но отново има само няколко изследвания, които са насочени към развитие на болести по животните като резултат от промени в имунитета. Например, установено е, че при мишки, хранени с дефицит на протеин, намаляват както броя, така и функцията на Т-клетките и макрофагите, а също и производството на имуноглобулин А (IgA) антитела.

Кои са ключовите за имунната система съставки на храната?

Има известни доказателства, че недостиг на различни микроелементи – цинк, селен, желязо, мед, фолиева киселина и витамини А, В6, C и E – променят имунни реакции при животните. Въпреки това, въздействието на тези имунни промени не е толкова ясно и ефектът от подобен недостиг върху човешкия имунен отговор все още трябва да бъде оценен. Но изследванията на този етап са обещаващи, поне за някои микроелементи.

Какво можете да направите ако подозирате, че диетата не ви осигурява всички нужни за имунната система витамини и микроелементи? Може би не ви харесват зеленчуците, или избирате бял хляб по-често от пълнозърнестите храни? Ежедневно приемане на мултивитамини и минерални добавки носи многобройни ползи за здравето, като допълнение на всички евентуални благоприятни ефекти върху имунната система. Но приемането на мегадози от един витамин не може да допринесе за това. Повече не означава непременно по-добре. Изследователите проучват имуностимулиращия потенциал на редица хранителни вещества.

Витамин А

Отдавна е установено, че витамин А има съществена роля при инфекция и поддържане на мукозните повърхности, като оказва влияние на някои подкатегории на Т-клетките, В-клетките и цитокините. Дефицитът на витамин А е свързан с увреден имунитет и повишен риск от инфекциозни заболявания. От друга страна, според едно проучване, допълнителен прием не води до подобрение или потискане на Т-клетъчния имунитет в група от здрави възрастни.

Витамин В2

Има известни доказателства, че витамин В2 подобрява устойчивостта към бактериални инфекции при мишки, но какво точно е влиянието му за имунната система и за повишаване на имунния отговор не е ясно.

Витамин В6

Редица проучвания сочат, че недостигът на витамин В6 може да има потискащ ефект върху имунния отговор и върху способността на лимфоцитите да зреят или да се отдиференцират T- и В-клетките. Приемът му в умерени дози е важен за имунната система.

Витамин С

Той все още се посочва като ключов за имунната система. Доста изследвания са се занимавали с витамин С като цяло. За съжаление, много от тях не са добре проектирани. Известно е, че витамин С може да работи по-добре съвместно с други микроелементи, отколкото самостоятелно.

Витамин D

В продължение на много години лекарите са знаели, че хората, страдащи от туберкулоза, реагират добре на слънчева светлина. Обяснението може би вече е под ръка. Изследователите са открили, че витамин D, който се произвежда от кожата, когато е изложена на слънчева светлина, създава антимикробен отговор срещу бактерите от род Mycobacterium, отговорни за туберкулоза. Дали витамин D има подобна способност да се бори с други заболявания и дали приемът му под форма на добавка е от полза, са въпроси, които трябва да бъдат решени с по-нататъшно проучване.

Витамин Е

Едно проучване, включващо здрави хора над 65-годишна възраст, показва, че повишаването на дневната доза на витамин Е до 200 мг увеличава антителния отговор към хепатит B и тетанус след ваксинация.

Цинк

Цинкът е микроелемент, който има съществено значение за клетките на имунната система. Недостигът на цинк влияе на способността на Т-клетките и други имунни клетки да функционират правилно. Внимание: Въпреки, че е важно да има достатъчно цинк в диетата ни (15-25 мг на ден), твърде много цинк може да инхибира функцията на имунната система.

Селен

Някои проучвания показват, че хората с ниски нива на селен са изложени на по-голям риск от рак на пикочния мехур, гърдата, дебелото черво, ректума, на белия дроб и на простатата. Едно мащабно многогодишно проучване, което в момента е в ход, търси ефекта от комбинирането на селен и витамин Е за предотвратяване на рак на простатата.

borola
Сподели.

Коментари

avatar